Poprawne wysyłanie e-Deklaracji

Poprawne wysyłanie e-Deklaracji

Firmy, które zatrudniają powyżej pięciu osób od przyszłego roku będą przekazywały deklaracje PIT wyłącznie w formie elektronicznej. Na stronie Ministerstwa Finansów zostały umieszczone informacje na ten temat oraz udostępniono Uniwersalną Bramkę Dokumentów, której przeznaczeniem jest masowe wysyłanie PIT- ów.

Jakie pułapki czekają na przedsiębiorców?

Czy najnowsze rozwiązanie będzie ułatwiało rozliczenie z fiskusem?

e-deklaracja

Plan działania

Mechanizm e-Deklaracji nieobligatoryjnie funkcjonuje dla podatników już od kilku lat. Wraz z  nowym rokiem zacznie on być obowiązkowy dla podmiotów zatrudniających powyżej 5 osób. Wprowadzenie nowych rozwiązań przez Ministerstwo Finansów w formie platformy pozwalającej na zbiorcze wysłanie e-Deklaracji, zawierających maksymalnie 20 tys. dokumentów w jednej przesyłce (tj. paczce) ma ułatwić zdawanie PIT- ów.

Plan w rzeczywistości

Ministerstwo Finansów narzuciło nową formułę do wysyłki przygotowanych e-Deklaracji, która wymaga przetworzenia treści deklaracji w strukturę pliku. Jednak ani resort finansów, ani urzędy skarbowe nie udostępniają żadnego narzędzia pozwalającego na sczytywanie informacji z e-Deklaracji do bramki ministerstwa.

Program Płatnik również nie może służyć do tego celu, gdyż jego przeznaczeniem są rozliczenia z ZUS-em.

Przekształcenie deklaracji PIT będzie się odbywać przez odpowiednie narzędzia informatyczne, jakimi są programy do kadr płac, księgowości lub systemy ERP.

Plik przygotowany przez takie oprogramowanie zostanie wysłany według instrukcji do bramki ministerstwa.

"Podatnik, aby przygotować e-Deklarację musi dysponować odpowiednimi narzędziami informatycznymi. Są to zwykle programy księgowe, płacowe lub systemy ERP, które powinny treści „papierowej” deklaracji przetworzyć na formę elektroniczną." – mówi Jadwiga Wojtas dyrektor ds. produkcji i rozwoju systemu enova365 z firmy Soneta Sp. z o.o.

Cyfrowa administracja

Taka forma deklarowania finansów przybliża do przyśpieszenia obiegu informacji i polepszenia komunikacji na linii przedsiębiorca-urząd.

Istnieje możliwość zakupu oprogramowania, lub wybranie usługi w chmurze płacąc miesięczny abonament i redukując tym samym maksymalnie wydatki na licencję oraz infrastrukturę potrzebną do jej funkcjonowania.

Przedsiębiorstwa, które od kilku lat fakultatywnie korzystały z możliwości wysyłania deklaracji przez tzw. „starą” bramkę (umożliwiającą wysyłanie pojedynczych deklaracji), w dalszym ciągu będą mogły kontynuować korzystanie z niej również po 1 stycznia 2015 r.

Dla ułatwienia organizacji pracy według nowych przepisów ustawodawca przygotował kampanię informacyjną, której towarzyszą liczne szkolenia poświęcone zmianom w prawie gospodarczym, również z udziałem przedstawicieli urzędów skarbowych.

Takie kursy zazwyczaj mają za zadnie uporządkować wiedze podatkową. Jednak często uczestnicy szkoleń narzekają na brak informacji dotyczącej technicznego sposobu dostarczenia dokumentów do bramki. Praktycznej wiedzy należy szukać u dostawcy oprogramowania.